Інновації у початковій школі

Оцінювання – конфіденційна інформація, канікули та свята без домашніх завдань, менше робочих зошитів та більше інтерактивної роботи. Міністерство освіти і науки України нещодавно оприлюднило нові орієнтовні вимоги оцінювання та методичні рекомендації для початкової школи

Відтепер оцінювання навчальних досягнень учнів 1–4 класів та методичні рекомендації до оновлених програм початкової школи стали більш демократичними і мають застосовуватись в школах вже з 1 вересня. Та, варто зауважити, що це все ж рекомендації і їх дотримання не є обов’язковим (на розсуд вчителя). Ну що, давайте трохи детальніше познайомимося з цими рекомендаціями.

1. Конфіденційність оцінок

Відтепер оцінювання – це конфіденційна інформація, яка стосується лише вчителя, дитини та її батьків. Тобто навчальні досягнення учнів не мають озвучуватися на батьківських зборах чи вивішуватися публічно у вигляді різноманітних рейтингів. Жодних дошок пошани чи ганьби.
«Коли дітям озвучують оцінку за контрольну чи самостійну роботу перед усім класом, то виходить так, що хтось плаче, хтось скаче. Тому це досить правильно, що кожна дитина тепер отримує оцінку індивідуально в щоденник. Те, що діти хочуть між собою поділитися, то інша справа, а вчителю, я вважаю, акцентувати на цьому увагу не варто», – зауважила Світлана Хомич, заступник директора гімназії з навчально-виховної роботи.

2. Каліграфія

Також знято оцінювання каліграфії, вимоги до якої були занадто деталізовані у попередній редакції документу. Залишено лише вимогу, що письмо має бути охайним та розбірливим. Також учням не будуть знижувати оцінки за «неправильний» відступ кількості клітинок та рядків.
«Я не зовсім це підтримую. – говорить пані Світлана. – Дитина у такому віці ще не зовсім розуміє, що таке охайно, і вона взагалі може почати писати через весь зошит, що частіше всього і буває. Тому, навчаючи її розміщувати усе по клітинкам, ми привчаємо дитину до якоїсь симетрії, акуратності».

3. Підписання зошитів

Вилучено вимоги та критерії щодо підписання зошитів та щомісячну оцінку за ведення зошитів.

Міністерство освіти і науки відмовилося від радянської традиції регламентації настільки дрібних питань, оскільки вважає, що вчитель має навчити дітей культурі письма і правилам оформлення робіт, але кількість клітинок і форму підписання зошитів МОН регламентувати не повинне.

Тобто тепер зошити можна підписувати у довільній формі, голов­не, аби він виглядав охайно. А наявність охайних виправлень, здійснених самою дитиною, не буде впливати на зниження балу за роботу.

4. Домашні завдання

Домашні завдання не повинні задавати на вихідні, святкові та канікулярні дні (канікули), а їх обсяг віднині обмежено. Так, в перших класах домашніх завдань не повинно бути зовсім, у 2 класі – не більше, ніж дитина може виконати самостійно за 45 хвилин, у 3 класі – за 1 годину 10 хвилин, у 4 класі – за 1 годину 30 хвилин.
Хоча, як зізнається Світлана Хомич, не все так просто на практиці. Були випадки, коли батьки першокласників приходили на «розборки», вимагаючи для своїх дітей домашні завдання. Мовляв, навіть у дитсадку їм задавали щось додому, а це ж школа: «Те, що першачкам не дають домашніх завдань, вважаю правильним. Вони іще малі і їм потрібно адаптуватися, звикнути до формату школи. До того ж з дітками, які, наприк­лад, не так швидко засвоюють матеріал, як інші, передбачена індивідуальна робота (у групі продовженого дня, або у вигляді рекомендацій для батьків)».
Також в методичних рекомендаціях наголошено на неприпустимості перевантаження учнів завданнями, які містяться у додаткових посібниках, зошитах з друкованою основою тощо.

5. Оцінювання

У цьогорічних методичних рекоменда­ціях нагадується, що оцінювання у 1 класі немає. У 2 класі не оцінюється тільки перший семестр, а вже другий – за рішенням педагогічної ради школи.

До предметів, що не оцінюються за бальною системою протягом всієї початкової школи, додано «Трудове навчання» та «Я у світі». Тобто, загалом за бальною системою в 1–4 класах не оцінюються «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрований курс «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура», «Я у світі» та «Трудове навчання».

«Незважаючи не те, що ці предмети оцінюються вербально, вчитель все рівно спостерігає за ростом дитини. Тобто відслідковує процес, як дитина здобуває ці знання, як формує свої навич­ки і як вона потім зуміє це використати. І це, мені здається, правильно. Не всі ж від природи мають хороший слух, або вміють гарно малювати і оцінювати це балами не варто», – говорить Світлана Хомич.
Для того, щоб полегшити вчителям роботу за новими програмами, у методичних рекомендаціях детально розписано методичні підходи, які можна використовувати для навчання, показано приклади інтерактивної роботи та компетентнісно-орієнтованих завдань.

6. Дітей будуть привчати спочатку писати олівцями

Щоб понизити психологічне напруження у першокласників, за рішенням учителя, до сформування навички письма рекомендується користуватись простим олівцем. На розсуд учителя допускається виправлення або гумкою, або закресленням. Час і етап переходу на кулькову ручку визначає сам учитель, індивідуально для кожної дитини.
Хоча, деякі викладачі дивуються, адже вже у садочках діти часто пишуть ручками. А згодом виникає питання, чи не звикнуть вони до можливості затерти помилку та виправити її?

7. «Ні» червоній ручці

Вчителям не рекомендують користуватися червоною ручкою при перевірці письмових робіт в адаптаційному періоді (1 клас), а дотримуватися «принципу зеленої ручки». Багато хто зрозумів це буквально: червоний колір досить негативно впливає на психіку дитину, а зелений вважається кольором спокою, надії. Та, як пояснюють психологи, головне у «принципі зеленої ручки» те, що увага дитини повинна фіксуватися не на помилках, а на тому, що в дитини вийшло добре, на успіху. Тобто якщо у зошиті написано сорок паличок, то зеленим позначаються найкрасивіші палички, щоб дитина могла мати зразок, на який їй треба рівнятися. Адже якщо, виправляючи помилки, постійно фіксувати на них увагу дитини, вона повторюватиме їх знову і знову.
Колір ручки для виставлення оцінок в зошитах і щоденниках вчитель може вибирати самостійно.
Варто зазначити, що це лише частина нововведень (з ключовими тезами можна ознайомитись на сайті МОН). До того ж, зміни торкнуться не лише молодших класів, а й педагогів. Тепер всім готують переатестацію на предмет їх професіоналізму. Сертифікація для вчителів буде добровільною. У разі успішної здачі, викладачам будуть платити щомісячну доплату в розмірі 20% посадового окладу на термін дії сертифіката.
У будь-якому випадку зміни це завжди на краще. І як добре що ці зміни у нас відбуваються. Значить наша освіта працює, розвивається і вдосконалюється. Наскільки воно того варте, покаже майбутнє.

Марія Мілевська

Додати коментар


Захисний код
Оновити

ПІДПИСАТИСЯ НА НОВИНИ