Децентралізація – одна з ключових реформ, яку Україна обіцяє розпочати вже декілька років поспіль. По-перше, це позитивний фактор для потенційних інвесторів. По-друге, реформа впливає на зростання місцевої економіки і виступає «приманкою» для людей, охочих вкладати гроші у виробництво в тому чи іншому регіоні.
Вся влада радам… місцевим
Експерти називають проект децентралізаціїї влади – вакциною проти федералізації України. До планів входить: ліквідація обласних та районних адміністрацій. Центр на місцях представлятимуть президентські уповноважені. Перш за все, вони стежитимуть за дотриманням Конституції, а особливо за збереженням територіальної цілісності України. Також у містах з’явиться муніципальна міліція. А ще, припиняться дискусії, на кшталт, які регіони годують Україну.
Реформувати місцеве самоврядування взялися за польським сценарієм.
Децентралізація по-польськи
Адмінреформа розпочалася у Польщі в 1998 році. Тоді в країні встановилася трирівнева структура влади, зменшилися повноваження воєвод і посилилася роль місцевого самоврядування. З 49 воєводств (областей) залишилося 16. Центри воєводств втратили статус, перетворившись на міста районного підпорядкування. Воєводське самоврядування почало визначати політику регіону: розвиток економіки, ринки збуту, освітню політику, створення умов для інвесторів тощо. Тепер у кожному воєводстві на 4 роки обирається сеймик (облрада) – від 25 до 50 депутатів, він обирає правління з 5 осіб.
Вторинна структура – Повіт (у нас – райони) Влада цього рівня відповідає за боротьбу з безробіттям, будівництво та утримання міжрайонних доріг, протипожежну безпеку, охорону громадського порядку, контролюючі інспекції. Рада Повіту формується за підсумками народних виборів.
Допоміжними підрозділами гміни – найменшої адміністративної одиниці в Польщі, – є Солтиство (сільради), а у великих містах – Дільниці міста (райони).
Повіт має окремий бюджет, його доходи не залежать від прибутків гмін. До сфери його відповідальності відносяться всі локальні питання, що виходять за межі повноважень гміни, – охорона громадського порядку, протипожежна безпека та захист від повеней, попередження стихійних лих та усунення їх наслідків, вміст загальних лікарень, боротьба з безробіттям, будівництво та утримання міжгмінних доріг, контролюючі інспекції. Повіту можуть делегуватися права воєводств у тих питаннях, які можуть вирішуватися на місці.
Польща – це одна з тих країн, де реформи проводилися дуже боляче, за допомогою так званої «шокової терапії». Проте результати вражають, адже саме Польща була єдиною країною в ЄС, яка досягла економічного зростання в кризовий 2009 рік.
Що ж до інших прикладів проведення децентралізації, то у Німеччині в конкуренції за інвестора перемагають ті федеральні землі, де працюють найефективніші адміністрації.
Окремо варто сказати про Грузію. Грузини зробили дві речі – вони ввели сучасний менеджмент в систему держуправління і провели серйозну реформу органів влади: масштабну у містах і менш широку в сільській місцевості.
В чому біда України?
Вважається, що Україну «годують» три області: Полтавська, Харківська та Дніпропетровська. А найбільше грошей від держави, донині, отримували Київ та Донецьк. Надмірна централізація коштів зробила надто залежними місцеві органи влади і вони не можуть гідно виконувати покладені на них функції. Адже будь-яке питання потрібно узгоджувати «на горі».
Децентралізація влади і ресурсів зможе вирішити цю проблему монополізації, кажуть розробники. Оскільки відомо – якщо гроші використовуються на місцях, то ефективність зростає на 30%.
Українські гміни та повіти
Децентралізація органів місцевого самоврядування має розпочатися вже цього року. Фахівці переконують, що такі зміни підуть тільки на користь місцевим громадам. На місцях залишатиметься більше коштів, тож і можливостей на реалізацію того чи іншого проекту побільшає, пояснює президент українського аналітичного центру Олександр Охріменко.
«Як правило, в ЄС система державних фінансів будується за принципом «місцеві бюджети-центральні бюджети». Там велика частина податків залишається в місцевих бюджетах, а в держбюджет тільки відраховують ПДВ і частину акцизів. Решта податків залишаються у містах. Це істотно стимулює місцеві органи влади залучати інвестиції в свої регіони. Крім того тоді місцеві органи влади можуть самостійно будувати дороги, утримувати лікарні і школи. І найголовніше – населення розуміє, куди йдуть їх податки. В Україні залишилася радянська система, коли всі податки збирає центр, а потім ділить для місцевих органів влади», – каже він.
В Україні децентралізацію визначають як один із способів вирішення економічної кризи
З чого потрібно почати? Перш за все, Президент має створити комісію з числа експертів аби внести зміни до Конституції. Паралельно потрібно змінити понад 200 законів, відкоригувати бюджет та Податковий кодекс.
В результаті таких змін місцеві бюджети доотримають 40 мільярдів гривень.
«Бюджет цього року вже з тими повноваженнями і вже з тими перерозподілами. Бо сьогодні ж починають говорити, а де візьмуть ті 40 мільярдів? Та не візьмуть їх. Просто перерозподілять від центральної влади до місцевої. І нам потрібно сьогодні готувати місцеві громади, бо вони повинні розуміти, що саме вони повинні складати бюджет країни», – пояснив Геннадій Зубко, віце-прем’єр-міністр – міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства.
Реформа за прикладом Польщі надасть столиці право відповідати тільки за національні питання, а регіони на місцях самотужки вирішуватимуть, приміром, будувати нову лікарню чи ні. В свою чергу муніципальна міліція слідкуватиме за чистотою та порядком, а не ганятиметься за злодюжками. Розмір штрафу, до речі, також визначатиме громада.
Бровари отримають більше повноважень!
У новому бюджетному кодексі вже закладено перші паростки децентралізації. Уряд передає місцевим бюджетам чимало.
Основні джерела наповнення бюджету
Фінансування збільшилося, разом з тим побільшало й відповідальності. Проте реформа варта ризику, каже мер Броварів Ігор Сапожко.
«Ще потрібно підготувати нормативну базу. Я думаю що Кабмін найближчим часом вирішить, як збиратиметься акцизний податок, податки на нерухомість. Оскільки найбільший податок, який йде в місцеві бюджети, припустимо в Польщі, це податок на нерухомість. Ось чому Польща зробила крок вперед. Проект роботи органів місцевого самоврядування там ефективно працює. І нам потрібно взяти його за основу. Я сподіваюся, що фінансування буде. Ми дуже засмутилися, що прибрали частину податку з доходів фізичних осіб з місцевих бюджетів, але держава взяла на себе фінансування шкіл. Це значна сума. Дитячі садочки залишаються на утриманні місцевої громади. Плюс акцизний податок, який є, він крім алкоголю і тютюну, ще й розповсюджується на паливо. Всі розуміють, що цей рік з розподілу фінансування буде показовим і всі недоліки врахують», – говорить мер.
Квапимося повільно
Зміни до Конституції в частині децентралізації повинні бути прийняті до місцевих виборів восени 2015 року. Про це повідомив спікер парламенту Володимир Гройсман. Проте заяви чиновників або ж лаконічні плани Кабміну навряд чи оцінять закордонні кредитори. Вони вже зачекалися, коли Україна перейде від слів до діла. Вимоги з-за кордону підкріплюються фінансово. Зокрема, ЄС пропонує на проведення реформи з децентралізації 55 мільйонів євро.
Досвід багатьох країн доводить, що децентралізація – реальна для втілення. Це комплексний інструмент боротьби з корупцією, він надасть регіонам економічні та політичні права і виведе їх на самодостатність. Фахівці кажуть, що процес децентралізації має бути повільним. Треба починати з малого, зокрема з підвищення активності людей в регіонах та добровільного об’єднання громад.
Інеса Косач