У Броварах десять загальноосвітніх шкіл, декілька з них спеціалізовані, є гімназія та приватні школи. То куди ж краще всього віддати свою дитину, аби через 11 років з навчального закладу вийшов готовий до ВУЗу абітурієнт?
СКЛАДНОЩІ ПЕРШОГО РОКУ
Дійсно не позаздриш зараз ні батькам першачків, ні дітям. Мама й тато з усіх своїх батьківських сил намагаються влаштувати Вовчика чи Маринку, Назарчика чи Яринку у най-най-найкращу школу, до особливого вчителя, з креативним підходом та неординарною програмою. Питають по знайомих, у яких діти вже вчаться, звертаються за порадою до інтернет-спільноти: «Що скажете про школу таку-то? А про вчителя такого-то?»
Півроку-рік вагаються, домовляються та переймаються і нарешті йдуть…до територіально найближчого закладу освіти.
«І це правильно! Адже усі заклади освіти нашого міста знаходяться практично у рівних можливостях у плані впровадження інноваційних програм.», – кажуть у міському управлінні освіти.
А далі – квіти, посмішки, Перше вересня і починається…
«Шановні батьки, скажіть, це тільки у мене враження, що приклад з математики у другому класі неможливо розв’язати, не застосувавши формулу, яку ми вчили на третьому курсі фізмату?!»
«Ви тільки уявіть – завдання для першокласника: намалювати, як виглядає спів жабки, шелест крил великого птаха та весняна крапель?! Намалювати!!!»
«Бувають завдання на логіку, типу – ось картинка, здогадайся сам, яке до неї завдання і зроби!», – такими батьківськими висловлюваннями просто рясніють соцмережі.
То що ж це – гіперболізовані претензії тих самих батьків, які ще рік тому намагалися знайти для своєї дитини найкреативнішого викладача чи школу з найпрестижнішою програмою, чи все-таки сучасні шкільні програми дійсно настільки складні для сприйняття?
МАЄМО ТЕ, ЩО МАЄМО
Кожній школі у Броварах є чим похвалитися. Програма «Росток» запроваджена практично в усіх навчальних закладах, а якщо не цілком, то використовуються певні педагогічні прийоми, запозичені з цієї програми. Основні принципи даної програми – підготовка учнів не просто до зазубрювання певного матеріалу, а до його логічного сприйняття.
«Ця інноваційна програма дозволяє учням самостійно прогнозувати рішення, встановлюючи причинно-наслідкові зв’язки.», – пояснює завідувач науково-методичного центру міського управління освіти Олена Мартенко.
Відгуки серед батьків, і не тільки броварчан, досить неоднозначні – від повного захвату, до чогось на кшталт «караул!»
«Мій в 4 класі, я дуже задоволена. Вирішують такого типу приклади, які у мене були у 8-му. Після уроків ходить ще на два гуртки, часу вистачає. Я дуже задоволена «Ростком», це краще, ніж звичайний клас.», – каже броварчанка Ольга.
«Якщо дитина любить математику та логіку, то справиться. Інакше до півночі будуть сидіти з домашніми завданнями. Ця програма передбачає великий обсяг самостійної роботи – звідси і багато домашніх завдань. Будьте до цього готові.», – радять у соцмережах досвідчені мами «ростківців».
Науково-педагогічний проект «Інтелект України» вже протягом трьох років успішно впроваджується в Броварській спеціалізованій школі №7. В ідеалі програма направлена на підготовку наукових дослідників та орієнтована на академічно обдарованих дітей. За словами директора школи Ольги Жигулової, програма надзвичайно інтенсивна, але завдяки грамотній побудові навчального процесу та застосуванню різноманітних методик, діти навіть молодшого віку не втомлюються та з задоволенням вчаться. Загалом програма зарекомендувала себе в позитивному руслі, має дуже хороші відгуки і від педагогів, і від батьків.
«Ми були на відкритих уроках в третьому класі, що займається по «Інтелекту України», то діти абсолютно спокійно відповідали на питання, які стоять в ЗНО у випускних класах.», – розповідає Ольга Жигулова, директор СЗОШ№7.
Як не крути – результати досить показові. Як повідомили нам в управлінні освіти, ще два навчальні заклади міста з наступного навчального року планують запровадити «Інтелект України».
У Навчально-виховному об’єднанні проводять дослідно- експериментальну роботу Всеукраїнського рівня по розробленню моделі «Школи життєвого успіху» (докладніше ми розповідали про цей спеціалізований навчальний заклад у №31 від 22.10.15 р.). Нагадаємо тільки, що «Школа життєвого досвіду» має на меті випустити в доросле життя вихованця зі сформованим світоглядом, в тому числі – з первинними професійними навичками.
«Ми спрямовуємось на підготовку кваліфікованого працівника відповідно до вимог сучасного світу.», – каже директор БНВО Ірина Ткачук.
Систему розвивального навчання Ельконіна-Давидова застосовують у п’ятій, другій та десятій школах. Основна ідея даної програми заключається в тому, що для засвоєння матеріалу необхідно відійти від традиційного підходу до навчання та допомогти дитині не напряму досягати поставленої мети, а,швидше, знайти шляхи найраціональнішого вирішення тієї чи іншої задачі. Такі навички не тільки допомагають в навчанні, але й пригодяться дітям в подальшому житті, впевнені педагоги.
І це ще далеко не всі інноваційні програми, проекти та напрямки, що культивуються у навчальних закладах Броварів. Не можна не згадати про те, що багаторічне впровадження літературної спадщини В.Сухомлинського від ДНЗ «Ялинка» вже має продовження у ЗОШ№2, естетико-натуралістичне навчання та виховання прививають школярам у ДЕНЦ «Камелія»,а «хмарні сервіси» успішно впроваджуються в гімназії ім. Олійника.
Вибрати є з чого, було б бажання дітей та батьків.
ВЧИТИ ВЧИТИСЯ
«Основна мета, яку ставить педагог, який впроваджує у себе на уроках ту чи іншу інновацію – навчити учня вчитися. З першого класу наші діти вчаться логічно мислити, працюють зі словниками, розвивають фонетичні та лексичні навички.», – каже Олена Мартенко.
А з приводу складності при виконанні домашніх завдань, методисти рекомендують батькам з першого дня навчання підтримувати тісний зв’язок з викладачами.
«Якщо батьки системно слідкують за навчанням дитини, цікавляться домашніми завданнями та у разі складнощів не соромляться звернутися до вчителя, то поступово спільними зусиллями всі питання вирішуються», – радить методист управління освіти Любов Ярмоленко.
І дійсно, судячи з відгуків деяких батьків, не такий вже й складний «Росток» та інші програми, при бажанні та співпраці з вчителем дійсно можна разом з дитиною осилити ази навіть самого інноваційного проекту.
«Вся сучасна програма тільки доводить, що у нас, дорослих, практично відсутнє логічне мислення. Необхідно вчитися разом з нашими дітьми!», – погоджується з думкою фахівців броварчанка Наталія.
Тож залишається побажати успіху учням та їх батькам і сказати тільки одне – тримайтеся, до кінця навчального року залишилось менше року!
Ольга Підлісна