Мабуть, кожен пам’ятає те не найприємніше відчуття, коли чекаєш маму з батьківських зборів і гарячково згадуєш – за скільки оцінок «нижче середнього» їй довелося червоніти перед батьками однокласників. А ще – коли вчитель в кінці уроку починає називати оцінку за пророблену роботу або, наприклад, зачитувати результати контрольних робіт. Відтепер маємо кардинальні зміни. Чи приживуться новації – побачимо, але знати про свої права і батькам, і школярам варто вже зараз
Міносвіти пропонує, педагоги обговорюють
Взагалі не ставити оцінок в 1–4 класах, скасувати домашнє завдання та скоротити тривалість уроку для першокласників до 35 хвилин, а для інших учнів до 40 – такі реформи Міносвіти пропонує провести у початковій школі. Щоправда, нову концепцію міністерство має ще в стані розробленого проекту. «Концепція початкової освіти» зараз проходить обговорення у школах. Далі документ хочуть внести на розгляд Верховної Ради. Якщо його приймуть, то нове життя в школах розпочнеться з 2018 року.
Серед вже заявлених змін є й такі, які почнуть діяти вже з найближчого 1 вересня.
Відтепер оцінювання – це конфіденційна інформація, яка стосується лише вчителя, дитини та її батьків. Навчальні досягнення учнів не повинні озвучуватися на батьківських зборах чи вивішуватися публічно у вигляді різноманітних рейтингів.
Каліграфічне письмо не буде оцінюватися. Лишилася тільки вимога, що письмо має бути охайним та розбірливим. Також учням не будуть знижувати оцінки за «неправильний» відступ кількості клітинок та рядків. Із переліку вимог вилучено щомісячну оцінку за ведення зошитів.
Домашні завдання не повинні задавати на вихідні, святкові дні та канікули. Обсяг «домашки» обмежили. Так, у перших класах домашніх завдань не буде зовсім, у 2 класі – не більше, ніж дитина може виконати самостійно за 45 хвилин, у 3 класі – за 1 годину 10 хвилин, у 4 класі – за 1 годину 30 хвилин.
Нагадують, що оцінювання у 1 класі немає, а 2 клас може не оцінюватися за рішенням педагогічної ради школи.
З інформатики, музики, образотворчого мистецтва, основ здоров’я, фізкультури, та трудового навчання учні балів не отримуватимуть.
Щоб знизити психологічне напруження у першокласників, до формування навички письма рекомендується користуватись простим олівцем. На розсуд учителя допускається виправлення або гумкою, або закресленням.
Оцінки, журнали, щоденники
Найбільше обговорень у педагогів та батьків викликає скасування оцінок для учнів початкової школи (зараз не отримують оцінки тільки першокласники). Вчителям пропонується усно повідомляти учням про їх старання: «молодець», «добре», «чудово», а у разі, коли дитина не підготувала урок чи має недостатній рівень знань говорити: «мені сумно». Уявіть – приходить додому ваш шибеник-другокласник і каже: «Ох і сумно сьогодні було нашій вчительці…». І вже не так трагічно, як «мені за урок 2», а навіть є привід для жартів.
Щоденники слугуватимуть не для оцінок, а швидше для того, щоб дитина вчилася планувати свій час, не забувала про розклад занять на наступний день, а батьки можуть в них прочитати про успіхи або навпаки – шкільні витівки своїх неслухів.
Батьки в захваті
Дійсно, тема дуже цікава та претендує на статус дискусійної, адже вже зараз, навіть не будучи впровадженими у навчальних закладах, новації викликають живе обговорення у пресі та соцмережах. Однозначно можна сказати тільки одне – батьки у захваті від запропонованих змін.
«Скасування оцінок – це дуже круто. Оцінки в молодшій школі нині – зайве, тільки психіку дітям псують», – розповідає у приватній бесіді броварчанка Ольга.
Підтримує Ольгу і молодий тато Владислав. Його сину ще тільки 5 років, але татко вже має власну думку щодо майбутнього навчання сина.
«Оцінювання – це психологічний удар по дитині. Звідси і комплекси, і страх, і небажання ходити до школи. Тому скасування оцінок у молодшій школі я повністю підтримую», – пояснює свою позицію чоловік.
Наміри Міносвіти у батьківському середовищі вже зараз називають новою ерою в освіті.
Ярина Вишневецька