Декілька років тому урядом було прийнято рішення про запровадження обов’язкової сертифікації за стандартами GMP вітчизняних виробників ліків. Це надало можливість конкурувати на зовнішніх ринках та підвищило конкурентоспроможність. Запровадження цих стандартів потребує чималих капіталовкладень і це можуть дозволити собі лише потужні компанії. Одна з таких «Бровафарма».
Стандарти GMP – це система вимог, які регламентують усі виробничі процеси на фармацевтичному підприємстві: від вибору сировини до упаковки, від чистоти приміщень до кваліфікації працівників.
Із самого початку діяльності ТОВ «Бровафарма» запроваджувало високі стандарти. І зараз підприємство є одним з найбільших в Україні виробників ветеринарних препаратів. Потрапити сюди не просто, але технологи таки пустити нас на свою специфічну кухню і показали весь процес виробництва – від субстанцій до готових форм.
МАЛЕНЬКИЙ КОСМОС
Обережно зважити, ретельно просіяти й подрібнити. Так могла б починатися будь-яка кулінарна програма, якби кухарі не були вдягнені у білосніжні халати, а їх обличчя не закривали б марлеві пов’язки. Основна страва – ліки, які здатні врятувати життя не одному домашньому улюбленцю або свійській тварині.
Ця лабораторія – зменшена копія сучасного підприємства з виробництва лікарських засобів. Саме тут народжуються формули майбутніх пігулок, мазей та сиропів. У лабораторіях працюють не лише технологи, а й справжні експерти: доктори, професори, кандидати наук. Цим дуже пишається директор підприємства «Бровафарма» Анатолій Шевченко: «Мабуть жодне підприємство не може похвалитися величезним науковим складом. Є як штатні співробітники, так і контрактники. Це наші лектори, які доносять інформацію про препарати, про захворювання. Доктора наук з величезним досвідом викладацької та практичної роботи».
Нині на підприємстві налічують кілька сотень видів препаратів, а у 1992 році все починалося не так масштабно. «На той час це було перше в незалежній Україні підприємство з виробництва ветеринарних препаратів. Це німецько-українське підприємство. У нас є правило розробляти те, чого немає в Україні. Ми перші почали виготовляти для ветеринарного ринку таблетки, ампули, перші мікрогранулянти», – додає директор.
На початку 90-х підприємство формувалося як виробництво протипаразитарних лікарських засобів. Оскільки тоді проаналізували, що в Європі 70% усіх ветеринарних ліків витрачається на профілактику саме таких захворювань. «З часом приєдналися антибіотики, дезінфектанти і нині ми маємо власний бренд. Проте не усі назви препаратів починаються на «БРОВА», – зазначає Анатолій Шевченко.
ISO 9001–2001
У Європі наявність сертифіката є нормою, а його відсутність може створити неабиякі бар’єри для торгівлі. Крім того, у багатьох країнах несертифікована система управління якістю унеможливлює отримання державного замовлення.
Раніше в Україні така вимога була лише рекомендаційною. Нині вона обов’язкова. У «Бровафармі» таку необхідність зрозуміли вже давно.
Належні умови праці і висока заробітна плата позначились на тому, що ротації кадрів немає. Тут працює близько 100 співробітників. Змінюються в основному дівчата, і то коли йдуть в декретну відпустку.
«Наш німецький засновник ставив завдання зробити підприємство прозорим та відритим. В тому числі й фінансово. Ми платимо величезні податки… Ми самі потихеньку дійшли до того, що за якийсь рік зможемо продавати свою продукцію до кран Євросоюзу», – розповідає директор підприємства.
НОВІ ПОТУЖНОСТІ ДЛЯ ЄВРОПИ
Нині «Бровафарма» продає свою продукцію як на території України, так і в країни СНД. Цьогоріч взяли напрямок на Євросоюз. Наразі завершують ремонтні роботи виробничої лінії, що буде працювати саме на ринок ЄС.
Майбутній цех нагадує космічну станцію. Адже навіть концентрація повітря має бути особливою. Цього вимагає стандарт GMP. Суть в тому, що в одному величезному приміщенні розташовані кілька виробничих ліній. Усі кімнати герметичні і потрапити туди можна лише після серйозної санітарної обробки. Саме виробництво автоматизоване, а людське втручання зведене до мінімуму. Такі високі норми виробництва мають відкрити для «Бровафарми» вікно до високостандартизованого ринку Європи.
Директор підприємства розуміє, що конкуренція там висока, але торговельні війни із Росією примушують швидко змінювати пріоритети. «В області готових лікарських форм там ми стикаємося з помітним протекціонізмом місцевих виробників», – додає Анатолій Шевченко. З
ПЕРСПЕКТИВОЮ НА МАЙБУТНЄ
У бізнесі активних фармацевтичних речовин головними конкурентами залишаються китайські та індійські виробники, які дотримуються політики низьких цін. «Зростання, яке ми демонстрували до цього, показує, що ми можемо успішно конкурувати з іншими виробниками, тому, не зважаючи ні на що, в майбутнє я дивлюся рішуче», – говорить Анатолій Шевченко.
Для Броварів дуже показово мати подібне підприємство. Завдяки йому не тільки поповнюється міський бюджет. Бренд, у якому закладена назва «Бровари», має популяризувати й саме місто.
Інесса Косач
