Сьогодні через дефіцит та здорожчання паливно-мастильних матеріалів все більше громадян пересідають з власного авто на більш «зелені» види транспорту, такі як звичайні велосипеди та самокати, їх електричні аналоги, електромопеди тощо.
Безумовно, у цьому є великі плюси як для інфраструктури міст та екології, так і особисто для власника такого транспорту. Один велосипед чи самокат займає набагато менше місця на дорозі, розвантажує автотрафік. Його легше зберігати та обслуговувати, він не захаращує прибудинкові території, не виділяє шкідливих речовин при використанні та підтримує нормальну фізичну форму власника. Але, попри усі вищевказані переваги, це – найнебезпечніші види транспорту.
На жаль, небезпечними велосипеди та самокати робить, здебільшого необізнаність людей у правилах дорожнього руху та експлуатації, недбале виконання цих правил або відверте нехтування ними. Чомусь, багато людей, котрі не отримували водійське посвідчення, не вважають за потрібне вивчити ПДР. Більш того: вони не бажають хоча б ознайомитись з правилами, що стосуються безпосередньо їх, як учасників дорожнього руху (хоча правилами дорожнього руху, у «Загальних положеннях», п 1.3 прямо вказано, що «Учасники дорожнього руху зобов’язані знати й неухильно виконувати вимоги цих Правил»). Та й серед власників автомобілів можна побачити недостатню обізнаність щодо того, як саме регулюються взаємовідносини між водієм та велосипедистом.

Тож що потрібно знати користувачам вищезазначених транспортних засобів?
Для початку, треба навести та розібрати деякі терміни.
Велосипед – транспортний засіб, крім крісел колісних, що приводиться в рух мускульною силою людини, яка знаходиться на ньому.
Транспортний засіб – пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання та механізмів.
У свою чергу поняття «транспортного засобу» можна поділити на «механічний транспортний засіб» та «немеханічний транспортний засіб».
Механічний транспортний засіб – це транспортний засіб, що приводиться за допомогою двигуна. Цей термін поширюється на трактори, самохідні машини і механізми, а також тролейбуси та транспортні засоби з електродвигуном потужністю понад 3 кВт. Необхідно зазначити, що транспортний засіб, обладнаний будь-яким двигуном внутрішнього згоряння, на практиці вже вважається «механічним» та підпадає під категорію як мінімум А1, навіть якщо стоїть двигун від мотокоси.
Категорія А1 – мопеди, моторолери та інші двоколісні транспортні засоби, які мають двигун з робочим об’ємом до 50 куб. см або електродвигун потужністю до 4 кВт.
Терміну «немеханічний транспортний засіб» немає конкретного визначення як такого, але можна дійти висновку, що це транспортний засіб, що приводиться в рух за допомогою мускульної сили людей або електродвигуном до 3 кВт (до цієї категорії можна віднести причепи, напівпричепи та гужові повозки, але вони в статті не розглядаються).
З цього слідує, що якщо велосипеди, електровелосипеди, електросамокати та ін., не є механічним транспортним засобом, то їм не обов’язково мати всі необхідні для автомобіліста документи та дозволи. Проте це не означає, що вони не мають дотримуватись правил дорожнього руху, та не матимуть жодних наслідків у разі порушення ними цих правил.
Оскільки поняття «велосипед» та «велосипедист» закріпленні у ПДР України, почнемо з прав та обов’язків цієї категорії учасників дорожнього руху. Сюди ж можна віднести і електровелосипеди.
Зокрема, у ПДР є цілий розділ, присвячений вимогам до велосипедистів (розділ 6). В інших розділах є прописані вимоги щодо розташування велосипедиста на проїзній частини (розділ 11, п.11.14), вимоги щодо подання попереджувальних сигналів (розділ 9) та заборона руху по автомагістралям і дорогах для автомобілів (розділ 27). Окрім того, більшість дорожніх знаків, правил перетину перехресть, пропуску пішоходів тощо, також поширюється й на велосипедистів.
За порушення цих правил може настати адміністративна, а якщо порушення призвело до настання дорожньо-транспортної пригоди, з важкими наслідками, – то й кримінальна відповідальність з відшкодовуванням заподіяної шкоди.
Повернемося до електросамокатів та електроскутерів. Оскільки статус таких учасників дорожнього руху у правовому полі України ще не визначився, то до 2021 року водії такого транспорту здебільшого вважалися пішоходами. Але через значну кількість ДТП та досить велику швидкість, в середньому 15 – 30 км/г (при середній швидкості пішохода у 4 – 5 км/г), судова практика України почала прирівнювати електротранспорт до велосипеда, та у судових справах опиратися від вимог до велосипедистів, що можна побачити на прикладі рішення Шевченківського районного суду м. Запоріжжя від 19 квітня 2021 року у справі №336/7734/20. Такої ж думки прийшли і деякі європейські держави, які вже на законодавчому рівні закріпила таку практику. Для прикладу, це такі держави, як Польща, Німеччина, Британія. При цьому у Нідерландах електросамокати взагалі прирівнюються до мопедів і для керування необхідно отримати посвідчення відповідної категорії.
Пам’ятайте, що незнання правил дорожнього руху не знімає з вас провини. При створенні дорожньо-транспортної пригоди, порушники на велосипеді та електротранспорті будуть нести відповідальність за законом і відшкодовуватимуть заподіяні збитки іншим транспортним засобам та учасникам.