Про підвищення ціни на енергоносії, зокрема, і на «блакитне паливо» українці чули давно та морально готувалися до значних сум у платіжках. Але те, що побачили деякі городяни в рахунках від «газконтори», інакше, як панікою і не назвеш.
Жах, кошмар та паніка
«Мені за 170 кубів нарахували 950 грн.!… У мене все заплачено, боргів немає – у грудні прийшов борг 500 грн. Звідки?!…А мені приписали лишніх 200 кубів! », – такий гомін можна споглядати у соціальних мережах, та й дзвінки, що лавиною обвалилися на нашу редакцію зводяться до одного – у квитанціях від філії газового господарства повний безлад, додаються суми та куби використаного палива, як-то кажуть «зі стелі».
«Такого ще ніколи не було. Раніше дійсно траплялися якісь розбіжності, чи негаразди, але щоб так! Ніде не можна добитися справедливості, по телефону додзвонитися неможливо, я особисто разів десять набирала – постійно зайнято, а то трубку ніхто не бере. Що це за робота така?!», – емоційно викрикує в слухавку наша читачка, яка від хвилювання та обурення навіть представитися не захотіла.
І таких скарг не одна і не дві. Щоправда, довідкова служба виконкому зазначає, що до них звертаються в основному з претензіями на якість газу.
«Конфорка наледве «дише». А як горить нормально, то каструля закипає у два рази довше, ніж раніше. Я вам кажу – розбавляють вони газ! Точно розбавляють!», – шепочуться бабусі на «посиденьках» під під’їздом.
Але давайте про все по черзі.
Чому варто передавати показники
За роз’ясненнями ми звернулися до Броварської ФЕГГ ПАТ «Київоблгаз збут», де нам пояснили, що показання лічильника газу за попередній місяць потрібно надавати до 5 числа кожного місяця. В іншому випадку компанія нараховує вартість газу за прогнозованими показниками. Тобто, до показників, які були надані останнього разу, додається прогнозований обсяг використаного газу споживачем до кiнця мiсяця.
Така методика нарахування прописана у пункті 13 Правил надання населенню послуг з газопостачання.
«Щоб не сплачувати зайвого, споживач может внести корективи у квитанцію — вказати у вiдривному талонi рахунку показники свого лiчильника та дату їх зняття. Ці дані будуть враховані для точних розрахунків спожитого газу», – кажуть у «газконторі».
Таким чином, споживач може сплатити за використання газу вiдповiдно до фактичних показникiв свого приладу обліку, а не за автоматизованим прогнозованим нарахуванням.
До речі, в Типовому договорі про надання населенню послуг з газопостачання, чорним по білому прописано, що споживачі, які мають лічильник газу, повинні щомісячно самі знімати фактичні показники лічильника та передавати їх до абонентського відділу філії ПАТ «Київоблгаз збут», що їх обслуговує.
Додатково щонайменше раз на півроку контрольні показання лічильника повинні знімати працівники газової компанії. Та тут виникають певні проблеми
«Іноді буває споживачі не пускають контролерів до себе в квартиру чи будинок, або просто вдома неможливо нікого застати. Можливо, в такому випадку і виникають певні негаразди в платіжках», – скаржаться «газовики».
До того ж, таким чином мешканці порушують договір, а комунальники не мають реальних даних щодо споживання газу клієнтом, тому і доводиться робити прогнозне нарахування.
Проте, звертаємо увагу, що отримавши квитанцію з таким плановим нарахуванням, ви не зобов’язані сплачувати вказану суму. В кожній квитанції є спеціальна графа «Показники на дату оплати», яку заповнює споживач, тому можна самостійно розрахувати суму до сплати, помноживши кількість фактично спожитих кубів за місяць на тариф.
У будь-якому випадку, після того, як ви передасте фактичні показники, повинно бути проведено перерахунок суми за спожитий газ.
«Була і в мене така історія. Теж прийшла астрономічна сума за газ. Поїхав у газ контору, довелося, звичайно, чергу вистояти, але після того, як я надав показники, там все записали і після того прийшла реальна сума. Тепер слідкую, кожен раз показники в квитанції пишу», – розповідає броварчанин Микола Ілліч.
При наявності часу та здоров’я, можна і в газову філію навідатися, але якщо зв’язок «споживач-надавач послуг» налагоджений заздалегідь, тоді проблем виникає в рази менше.
«Я, наприклад, записала номер телефону свого контролера і телефоную їй напряму щомісяця, вона мені навіть не нагадує. Передаю показання лічильника і все приходить, як треба, ніяких проблем ніколи не було», – ділиться досвідом пенсіонерка Анастасія Павлівна.
Тому наша порада – уважно слідкуйте за показниками свого лічильника та вчасно передавайте дані. Знайдіть найбільш оптимальний для себе варіант спілкування з постачальниками. Окрім телефону колл-центру, за яким дійсно часто-густо не вдається поспілкуватися з живим оператором, а іноді після цього доводиться шукати справедливості в кабінеті начальника газової філії, можна користуватися інтернетом. Звичайно, якщо ви більш-менш впевнений користувач та маєте достатні навички комп’ютерної абетки.
«Зареєструйтеся на сайті 104.ua, передавайте показники через особистий кабінет в інеті, а ще можна платити через Приват24 або систему Портмане – платіж проходить на наступний день», – радять у соцмережах броварчани.
Аби уникнути непорозумінь, останнім часом на звороті квитанції друкують детальну інструкцію дій абонента, який зацікавлений платити за фактично спожитий газ, в тому чисті і через сайт. Читайте уважно та беріть до уваги.
Про розведений газ
Тепер до питання про якість газу. В принципі, як казала героїня одного фільму «немає нічого неможливого для людини з інтелектом». Однак, говорити про те, що газ розведений – неправильно і некоректно. Фахівці на державному рівні стверджують, що в даному розрізі питання можна говорити про низьку якість газу, оскільки монополіст у цьому секторі грає не за правилами, і тому до споживача доходить неякісна підробка, яка, може, і горить, але не гріє. Тим часом, в Броварській філії стверджують, що газ до осель містян поступає якісний та відповідає усім нормативам.
«Якби продукт не відповідав стандартам, його просто не постачали б. Якість газу тестується постійно», – стверджують газовики.
Водночас, сьогодні перевірити якість блакитного палива на місцевому рівні фактично неможливо. В бюджеті немає коштів на створення регіональних лабораторій для таких досліджень і дехто, можливо, вміло цим користується.
«Я самостійно проводив неофіційну перевірку якості газу у трьох областях: Львівській, Київській та Харківській. Усі зразки відрізнялися від стандартів на 500-1000 ккал на тисячу кубічних метрів. Я не маю доказів для того, щоб показати, яким чином його розводять. Але те, що в Україні продають газ неналежної якості, – стверджую”, – запевняє в одному з видань Олександр Гудима – екс-член ВРУ з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.
Зважаючи на велику кількість звернень та скарг від броварчан саме на якість газу, цього тижня мер Броварів на оперативній нараді надав доручення начальнику управління житлово-комунального господарства знайти можливість провести незалежну експертизу газу, що поступає до осель броварчан.
«На сьогодні проведена певна робота, ми знайшли незалежну лабораторію, спеціалісти якої погодилися провести для нас таке дослідження. Таким чином ми зможемо фахово відповісти на всі питання, які цікавлять мешканців нашого міста.», – каже начальник УЖКГ Галина Плотнікова.
Ми обов’язково ознайомимо наших читачів з результатами експертизи, тому – далі буде.
Катерина Ковальчук