13 лютого Благодійний фонд «Інтелектуальна перспектива» за підтримки Проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Справедливе правосуддя» презентував результати оцінки рівня задоволеності громадян якістю функціонування трьох судів Київської області. Броварський районний суд також брав учать у проекті й отримав досить високу оцінку – 4,23 по 5‑бальній системі.
Як розповіла «Громадському ревізору» радник з питань роботи з громадянським суспільством проекту Марина Руденко, дослідження стосувалося не оцінки судової системи загалом, а адміністративних питань – доступу до суду, комфортності перебування у приміщенні, інформативності тощо. Заступник голови Броварського суду Тамара Міхієнкова зазначила, що пов’язує таку високу оцінку з тим, що з середини 2014 року суд нарешті має змогу працювати в одному приміщенні. До цього окремі його підрозділи були «розкидані» по трьом будівлям, що створювало значні незручності. До того ж, судді самі долучилися до приведення будівлі у належний стан – збирали коштина фарбу та на інші потреби. Також Броварському суду пощастило з тим, що міська влада виділила кошти на встановлення пандусу.
ПОЛІПШЕННЯ РЕПУТАЦІЇ ВЛАСНИМИ СИЛАМИ
У «Справедливому правосудді» розраховують провести найближчим часом подібні дослідження у 180 судах по всій Україні. На висвітленні результатів дослідження були присутні представники Державної судової адміністрації, які відмітили необхідність проведення такого роду аналізу. По-перше, він в переважній більшості позитивно висвітлює роботу судів, а по-друге, його результати дають можливість керівникам судових установ оцінити стан справ та попрацювати над його покращенням.
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ
З проблемних аспектів у роботі Броварського районного суду у дослідженні зазначений середній рівень дотримання термінів судового розгляду. На питання «Чи вчасно розпочалося останнє засідання по Вашій справі?» 30,5% відповіли негативно. При обговоренні даної проблеми була вказана велика кількість справ та невідповідна робота «Укрпошти». Як зазначають працівники суду, повістки часто доходять до учасників судового процесу з великими затримками. Деякі судді мало не власноруч перевіряють на пошті вихідні номери листів із зазначенням дати. Це підтверджує і низький процент позитивної відповіді на питання про вчасне отримання повідомлення про розгляд справи – лише 12,9% опитаних вчасно отримали такий лист. Окремої уваги заслуговує корупційна складова у роботі судів. Конкретного питання, яке б стосувалося випадків харабництва, в даному дослідженні не було. Проте, висловлюючи загальні зауваження до роботи Броварського суду, 10% респондентів заявили про необхідність боротьби з корупцією. Стосовно цього пункту, представник Броварського суду висловилась досить емоційно. Мовляв, він з’явився у переліку зауважень через так зване «стадне почуття». Нібито ЗМІ нав’язали українцям думку про корупційність судів, тому тепер всі поголовно суди вважаються «продажними». З цього приводу висловились і представники Державної судово адміністрації. Проте, вони не вважають появу пункту про корупцію автоматичною. На їхню думку,самі судді часто дають привід вважати їх несумлінними. Також на рівень оцінки впливає недостатнє проведення інформаційної роботи серед населення. Серед ключових зауважень до роботи Броварського районного суду також називають необхідність люструвати суддів та покращити контроль за кваліфікацією. Як зазначили учасники зустрічі, ці зауваження, скоріше за все, називалися, враховуючи політичну напругу у суспільстві. Інші аспекти, які вимагають покращення на думку респондентів, стосуються суто адміністративних питань. Наприклад, наявності ксероксу у приміщенні суду. Судді зазначають, що це не в їхній компетенції, адже потрібно провести тендер, у якому буде визначена компанія, яка розмістить обладнання та встановить тарифи. А якщо ж суд самостійно поставить копіювальну машину, то виникне питання, чи не йдуть кошти від такої діяльності комусь до кишені.
ВИСОКИЙ РІВЕНЬ ОЦІНКИ
Загалом, зазначимо, що серед трьох судів, які наразі брали участь у дослідженні, Броварський районний суд отримав найвищу оцінку якості роботи. Хоча керівники проекту зауважують, що не намагалися створювати рейтинг, адже в кожній установі є свої аспекти, які впливають на його роботу. Наприклад, різна кількість співробітників – якщо у Броварському їх 82, то у Вишгородському – мало не 15 .Результати вказаного дослідження, за словами ініціаторів, будуть направлятися в усі місцеві держустанови. Хочеться сподіватися, що вони не просто складуватимуться у приймальнях, а насправді дадуть поштовх до поліпшення якості роботи судів.