Перейти на повністю «автоматизовану» систему життя, коли через комп’ютери можна вирішити будь-яке питання, не виходячи з дому, мріє, мабуть, увесь світ. Надихнувшись роботою системи державних закупівель «ProZorro», у нашому місті з’явилася ідея автоматизувати головні види громадських послуг. Безумовно, нові проекти та впровадження їх у життя – це позитивний і корисний досвід. Але «життя» програми на папері і на практиці – це дві різні речі. Давайте розбиратись
«МУНІЦИПАЛЬНА ІНФОРМАЦІЙНА СИСТЕМА І-БРОВАРИ»
Електронні Бровари – це система, яка передбачає створення кількох електронних модулів: медицина, система обліку пільгових перевезень та створення особистого кабінету броварчанина.
Ініціатором проекту є депутат міської ради Тетяна Крилова. На її переконання, наше місто стане першовідкривачем і покаже приклад іншим. Однак, і тут є дві сторони медалі: з одного боку – розвиток технологій – позитивний факт. З іншого – така система є обмежено ефективною, поки функціонує лише на міському рівні та не інтегрована на рівні держави.
КОЖНОМУ – ОСОБИСТИЙ КАБІНЕТ. ЩОПРАВДА ЕЛЕКТРОННИЙ
На переконання розробників, у кожного броварчанина має бути пластикова картка. З її допомогою особа на спеціальному веб-порталі може зайти до особистого кабінету, отримати витяги з реєстрів, контролювати комунальні платежі, записатись на прийом до лікаря тощо.
Та незрозуміло, навіщо витрачати кошти на створення окремого порталу та випуск карток, якщо витяги з реєстрів можна і зараз отримати на сайті Мін’юсту. Звичайно тим, хто з комп’ютерною технікою на «ти». А що робити людям більш старшого віку?
Виходить, щоб користуватись віртуальними послугами, пенсіонери мають підключити інтернет та розібратись, «як воно працює» або ж освоювати ази роботи з ай-боксами.
Незрозуміло, як електронний кабінет спростить життя тим, хто, наприклад,захоче отримати якийсь дозвіл. Як не крути, а наше законодавство у більшості випадків вимагає подачі документів у паперовому вигляді.
АВТОМАТИЗАЦІЯ ПРОЇЗДУ
Систему обліку пільгового проїзду у транспорті теж планують модернізувати. Суть нововведень в тому, що у кожній маршрутці буде встановлено спеціальний прист рій, який фіксуватиме кожну поїзд ку пільговика. Таким чином, перевізник може отримувати точні дані щодо потоку пільгових категорій за день.
Позитивним є те, що компенсаціями з нашого міського бюджету не будуть користуватись пенсіонери з Києва чи інших міст, для яких держава скасувала пільги. А от як бути, наприклад, учасникам АТО чи чорнобильцям І категорії, які живуть у столиці, а приїхали до Броварів в гості? Вони пільги мають на рівні держави, а картки броварчанина у них немає. Перевізник зможе пропустити пільговика тільки після зчитування його картки пристроєм.
Сумнівним є і економія коштів громади, адже зараз в бюджет закладають суму, розраховану з усередненої кількості поїздок кожним пенсіонером. Після встановлення пристроїв фіксуватиметься кожна поїздка. І цілком можливо, що прийдеться віддавати більше бюджетних коштів перевізникам, ніж зараз.
Як швидко громадяни звикнуться з системою та як справно вона буде працювати, теж поки що невідомо.
НОВА МЕДИЦИНА
У медичній галузі збираються впровадити аж три системи: «ПМСД» (первинна ланка), «Лікарня» (вторинна ланка) та «Лікобіг».
На практиці вся інформація про пацієнтів буде міститись в електронній медичній карті. Дійсно зручно, але… Тут виникає кілька запитань. По-перше, наскільки інформація про пацієнта буде захищена. Чи, можливо, спритні «хакери» зламають захист і зможуть подивитись історію хвороб будь-кого. По-друге, що робити, якщо система дасть збій, або ж лікар, щоб приховати свою помилку, «випадково» видалить електронну картку. Чи буде зберігатись резервна копія і як пацієнт матиме до неї доступ.
Ну і суто технічна сторона питання. Розробники переконують, що час на прийом одного пацієнта значно скоротиться, адже не потрібно займатись писаниною у картці. А чи давно вони відвідували лікарню? Більша половина медичних працівників – люди передпенсійного чи пенсійного віку. Для них якраз легше написати рукою, аніж вбивати інформацію в комп’ютер. Тим паче, що техніка – річ примхлива, то і діло зависає. Тож пацієнти, запасайтесь терпінням, чекати доведеться довго. Принаймні, перший час – так точно.
Ще одне нововведення – на прийом до лікаря можна записатись через інтернет та обрати зручний час. Це дійсно полегшить життя половині броварчан, але її молодій половині.
Перенесемось у реалії. За правилами, на кожного пацієнта вузькі спеціалісти витрачають 15 хвилин. «Просунуті» юзери заздалегідь через мережу «забили» весь день прийому.
І тут до лікарні підходить дідусь, у якого запалення вуха, а в реєстратурі кажуть, що у ЛОРа все зайнято, причому на два наступні дні. Йому треба шукати ай-бокс та ще й консультанта, який розкаже, що це за «звір» та куди натискати, щоб записатися в електронну чергу. А далі чекати ще декілька днів, поки прийде час, визначений у талончику. Тож, це нововведення потребує доопрацювань.
ШКОЛЯРАМ – ЕЛЕКТРОННИЙ ЩОДЕННИК
У проект рішення міської ради реформування галузі освіти не включили, але в ході презентації розробник системи Сергій Куцевляк зазначив, що в подальшому можна ще й регулювати шкільний процес. Зокрема, можна впровадити електронні щоденники та ввести електронно-цифровий підпис вчителя.
Щоправда, у цьому випадку, кожен школяр обов’язково повинен мати сучасний мобільний телефон чи планшет, укомплектований програмним забезпеченням, яке «потягне» програму.
На жаль, дізнатися детальніше, скільки таке задоволення коштуватиме місту, так і не вдалося, адже представник компанії «забув» взяти з собою інформацію щодо блоку освіти. Трохи дивний підхід до такої важливої презентації, як на нашу думку.
ОПТОМ ДЕШЕВШЕ
На обговоренні проекту, що відбулося 14 червня, найбільше питань викликав фінансовий бік цього проекту. Сума у майже 14 мільйонів гривень є величезною для бюджету міста. Наприклад, лише на медицину потрібно близько 300 тисяч гривень. У пакет послуг входить розробка технічного завдання, встановлення програмного забезпечення, тестова експлуатація, навчання та консультації користувачів. Окрім цього, треба буде вкладати додаткові кошти на щомісячний абонентський супровід та щорічне оновлення техніки. Постає питання: чи «потягне»місто таке недешеве задоволення?
Звичайно, систему можна поступово впроваджувати в життя і під’єднувати до програми інші сфери. Щоправда, у даному випадку це вартуватиме набагато більше. Так пояснив представник компанії-розробника.На питання, чому такі захмарні розрахунки і чи можна їх оптимізувати, відповів і зов сім дивно. «Коли ми рахували суми… ми взагалі не звертали увагу на якісь там суми», – сказав Сергій Куцевляк, директор компанії «Медстар солюшенс».
«Це пілотний проект і моя мета зробити його якісно. Показати людям, що за невеликі (!) кошти ми можемо зробити з міста. Я спілкувалась з айтішниками і вони мені розповідають, що це нормальна сума для цих послуг», – розповідає Тетяна Крилова.
У проектній документації розрахунок на кожен блок ведеться окремо, як стало зрозуміло згодом, вже з урахуванням «знижки» при сплаті одразу всієї суми за пакет послуг. Хочете впроваджувати поступово – платіть більше.
Проблема також в тому, що маємо вибір без вибору. Адже маємо лише одну пропозицію від однієї компанії. Доцільно було б дібрати декілька компаній, послухати та детально вивчити пакет послуг, що пропонує кожна. Підбити підсумки щодо співвідношення ціна/якість. А вже потім обирати того, хто запропонує найвигідніший варіант.
Висновок один. Ідея без сумнівів чудова, але перш ніж її впроваджувати в життя потрібно ретельно продумати, оцінити ризики її роботи на практиці, прорахувати всі можливі додаткові фінансові ресурси. А ще оцінити реалії – чи зможемо ми ефективно утримувати в подальшому таку «цяцьку», адже місто має потребу у фінансуванні ще дуже багатьох життєво-важливих напрямків. Вирішувати будуть депутати вже 4 серпня.
Слава Одинець
