“Вірте в талант і творчі сили кожного вихованця”, – так звертався до вчителів один із найвеличніших педагогічних діячів сучасності В.О. Сухомлинський.
У повній мірі ці мудрі слова стосуються і дітей з особливими потребами. “Школа – для всіх дітей”, – під таким гаслом повинні працювати всі педагоги навчальних закладів сучасної України. Саме такими словами розпочинається вступ до міської програми «Інклюзивна освіта в Броварах» на 2016-2020 роки.
Програма «Інклюзивна освіта»
Інклюзія (від англ. inclusion — включення) — процес збільшення ступеня участі всіх громадян в соціумі. І насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку.
Для батьків їх дитина – особлива та неповторна. Визнання прав дітей з особливими освітніми потребами, їх інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності – це процес визнання їх неповторності у цьому світі та особливо трепетного ставлення до них з боку оточуючих. Так повинно бути, так диктують закони людського існування.
Програму «Інклюзивна освіта» було розроблено та прийнято у Броварах на 4-річний період.
В основі – створення комфортних умов для перебування у закладах освіти та повноцінного навчання для дітей з особливими потребами. Взагалі, складається таке враження, що раніше в країні просто не було людей, які пересувалися б на милицях чи в інвалідних візках, таке враження, що їх просто не існувало.
«Коли я вчилася в школі, у нас на паралелі була дівчинка. Дуже розумна, дуже комунікабельна. Але пересувалася вона з великими труднощами. З нею увесь час були або бабуся, або мама. Для того, щоб перебігти з першого на третій поверх, нам потрібно було три хвилини, а вона разом з бабусею піднімалася протягом усієї перерви», – ділиться спогадами броварчанка Ірина.
І ні в кого тоді навіть думка не промайнула, що можна було б якось перебудувати навчальний план чи облаштувати пандуси. Той слова тоді ніхто такого навіть не знав – пандус…
Зараз до людей та діток з особливими потребами уваги значно більше, але чи достатньо – однозначно, ні. Однак, вже те, що така програма прийнята на рівні міста, дає надію на позитивні зрушення.
Зміни та доповнення
Міська Програма «Інклюзивна освіта в Броварах» була затверджена депутатами міської ради у березні поточного року. Основними положеннями декларується бажанняоб’єднати зусилля органів місцевого самоврядування, установ освіти, громадськості та сім’ї на втілення конкретних заходів щодо забезпечення рівного доступу до якісної освіти діткам дошкільного та шкільного віку з особливими освітніми потребами.
Програмою передбачено ряд заходів для якнайшвидшого та якісного впровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладах. Це і приведення освітньої мережі у відповідність із потребами дітей з особливими потребами, і забезпечення додатковими штатними одиницями закладів з інклюзивними групами та класами, і зміцнення матеріально-технічної бази закладів, які надаватимуть можливість навчання школярикам з особливими освітніми потребами.
Програма прийнята не так давно, однак, вже зараз є декілька змін та доповнень до неї. Оскільки, програмою передбачено чимало ремонтних робіт для переобладнання класних кімнат під кабінети для занять з дітками з особливими потребами, керівники навчальних закладів, де будуть функціонувати інклюзивні класи, вже зараз вносять свої пропозиції для ефективного використання бюджетних коштів.
Так, на останній сесії, депутатами, за поданням директора ЗОШ №6, перерозподілено кошти – 120 тис. грн. – замість ремонту класних кімнат, де не потрібні значні капіталовкладення, на ремонт у коридорі першого поверху, де знаходяться класи інклюзивного навчання.
«Ми вирішили, що доцільніше буде зробити зараз ремонт підлоги та встановити уздовж стіни поручні для діток з особливими потребами, а класні кімнати у нас і так у хорошому стані, косметичний ремонт зробили своїми силами», – каже директор ЗОШ №6 Людмила Миколаївна Приделюк.
Для того, аби діткам з особливими потребами було зручно та комфортно у школі, також виділено кошти на ремонти туалетних кімнат, кімнати реабілітації, на облаштування внутрішніх пандусів та ремонт вхідної групи з облаштуванням вуличного пандуса.
До речі, загальна сума по програмі «Інклюзивна освіта» складає 1 млн. 373тис.грн.
Ресурсний центр
Не тільки класи для навчання – цілий Ресурсний центр корекційно-розвиткової роботи та інклюзивного навчання, створюється у Броварах.
«Класи та групи з інклюзивною складовою з минулого року вже функціонували у СЗОШ №9 та ДНЗ «Золота рибка». В цьому навчальному році ми значно розширюємо мережу інклюзивних осередків. Загалом 9 класів працюватиме у двох навчальних закладах – 3 класи початкової ланки у СЗОШ №9 та 6 класів початкової та середньої ланки у ЗОШ№6. До ДНЗ «Ромашка» приєднуються ДНЗ «Ромашка», «Калинка» та «Віночок». Загалом у місті в чотирьох садочках функціонуватиме 6 груп по програмі інклюзивної освіти – три у вже «досвідченій» «Золотій рибці» та по одній у «Ромашці», «Калинці» та «Віночку», – розповідає начальник управління освіти та науки Броварської міської ради Оксана Миколаївна Мельник.
Для координації дій, кваліфікованого психолого-медико-педагогічного супроводу дітей з урахуванням стану їх здоров’я, проведення всебічної роботи з педагогами, і створюється Ресурсний центр корекційно-розвиткової роботи та інклюзивного навчання. Поки що центр базуватиметься в управлінні освіти, але є сподівання на власне приміщення.
«На сьогодні готується розпорядження про проведення відкритого конкурсу на посаду керівника центру, а також управління освіти та науки запрошує фахівців для роботи в центрі – асистентів вчителів та вихователів, вчителів з колекційної освіти, педагогів-дефектологів, логопедів інклюзивних груп, реабілітологів, психологів, соціального педагога та керівників гуртків», – каже завідувач психолого- медико-педагогічної консультації Олена Кізюн.
Отож, якщо ви маєте відповідний фах та готові працювати в Ресурсному центрі корекційно-розвиткової роботи та інклюзивного навчання, звертайтеся до відділу кадрів міського управління освіти та науки. Довідки за телефоном 7-23-82. Набір на вакантні посади вже розпочато, до початку нового навчального року буде визначено керівника Центру і інклюзивна освіта у Броварах, сподіваємося, вийде на новий якісний рівень.
Ярина Вишневецька
