Ще чотири роки тому керівники підприємств, розташованих поблизу шляхопроводу по вулиці Кутузова, почали бити на сполох та звертатись до місцевої влади щодо негайної реакції на швидке руйнування об’єкту. Для них це питання дуже гостре, адже під мостом проходять єдині під’їзні шляхи до їхніх підприємств
Тоді, в 2012 році, враховуючи висновки спеціалістів, міські чиновники прийняли однозначне рішення – провести капітальний ремонт шляхопроводу. Зараз же доля цієї споруди чи не найобговорюваніше питання як серед депутатського корпусу, так і серед звичайних броварчан, переважно мешканців Торгмашу. Частина депутатів вважає, що ремонт місту дуже вартісний та й не прослужить він більше 20 років. Тож, на їх думку, краще демонтувати споруду і прокласти дорогу на 4 полоси руху. Який же варіант розвитку подій більш вигідний для міста за оцінками експертів – дізнавався «Громадський Ревізор».
ЦІНА ПИТАННЯ
Проект «Капітальний ремонт шляхопроводу через залізничні колії (під’їзні) заводу «Торгмаш» по вул. Кутузова в м. Бровари Київської області» був розроблений в 2013 році. Загальна вартість робіт по проекту передбачалась в сумі 15 029,31 грн.
Під час проведення ремонтних робіт спеціалісти виявили серйозні проблеми з третьою та п’ятою опорами, які не були означені при проектуванні. Враховуючи ці обставини було проведено корегування проектної документації і загальна вартість робіт зросла до 27 819,415 грн.
Станом на 1 січня 2016 року на капітальний ремонт шляхопроводу вже витрачено 9,0 млн. грн., що складає більше 30% від планових обсягів фінансування. Фактично залишилось дофінансувати роботи на суму 18,8 млн. грн.
Розглянемо другий варіант. За словами директора НВФ «Мостопроект», яка займалася корегуванням проекту капітального ремонту шляхопроводу, Дмитра Каплинського орієнтовна загальна вартість виготовлення проекту демонтажу споруди, виконання робіт по демонтажу та облаштування дороги на чотири смуги руху складатиме від 25 до 28 млн. грн.
І це не остаточна сума. До неї не включені витрати на утилізацію конструкції, адже є питання, куди подіти бетонні елементи. Також, на сьогодні достеменно не відомо скільки коштів потрібно буде витратити на їх облаштування згідно діючих ДБНів та СНіПів.
Вулиця Анікієнка (Кутузова) – магістральна вулиця загальноміського значення, тому ширина вулиці та ширина проїзної частини має відповідати встановленим нормативам. Якщо розраховувати будівництво дороги на чотири смуги руху по 3,65 м кожна, вартість робіт складатиме близько 15 млн. грн. і знов таки без врахування витрат на облаштування розв’язки, під’їзних доріг та мереж зовнішнього освітлення.
ТЕРМІН ЕКСПЛУАТАЦІЇ
«Щодо термінів експлуатації шляхопроводу, вважається недоцільним вкладати бюджетні кошти у міст, якщо він навіть відремонтований простоїть менше 25 років», – пояснює Дмитро Каплинський.
Взагалі споруди подібного типу будуються на термін від 70 до 100 років. Цей шляхопровід вже простояв 30 років при незадовільній експлуатації.
Крім того, на даному шляхопроводі при його первинному проектуванні та будівництві не було передбачено влаштування дренажу та водовідводу. За висновками експертів, саме вода зруйнувала опори та пілони. В нинішньому проекті капітального ремонту відвід води передбачений. Можна говорити про те, що даний об’єкт після реконструкції буде мати кращі характеристики, ніж навіть новозбудований.
Проектанти запевняють, якщо в цьому році якісно виконати ремонтні роботи, то термін експлуатації об’єкту становитиме близько 50 років. Звичайно, за умови належної експлуатації. Це означає: регулярне очищення від сміття та льоду водовідвідних трубок, проїзної частини і тротуарів, змащення опорних частин, частковий ремонт гідроізоляції в місцях руйнування асфальтобетонного покриття, заміна заповнення деформаційних швів, ямковий ремонт, тощо.
СТРОКИ ВИКОНАННЯ РОБІТ
На користь ремонту однозначно говорять і заплановані терміни реалізації проекту капітального ремонту. За словами Олександра Ярко, представника компанії-підрядника «Альтсервіс», при умові своєчасного фінансування, ремонтні роботи по об’єкту завершать вже до кінця 2016 року. Тобто, вже в цьому році відновлять повноцінне та безпечне сполучення Торгмашу з центральними Броварами та Києвом.
Якщо ж іти по другому варіанту – демонтажу, то процес затягнеться на роки. В цьому випадку події будуть розвиватись наступним чином – виділення коштів на виготовлення проекту демонтажу та внесення змін до бюджету – виготовлення проекту – державна комплексна експертиза цього проекту – тендер на визначення підрядника. Вся бюрократична тяганина затягнеться до кінця поточного року. Лише в наступному році можна переходити безпосередньо до робіт по демонтажу споруди. Ці роботи також займуть близько півроку-рік за умови належного фінансування. А далі бюрократичний ланцюжок повториться. Тільки вже по проекту будівництва дороги. Далі стане питання відновлення проїзду.
ВИРІШЕННЯ ТРАНСПОРТНИХ ПИТАНЬ
Насправді шляхопровід вирішує зараз кілька транспортних проблем, які виникнуть у разі його демонтажу.
По-перше, це місце розвороту для автомобільного транспорту. За першим мостом на Торгмаш, що проходить над залізницею, направо йде вулиця Радистів. На цій вулиці розташовано кілька гаражних кооперативів та підприємств. Весь автотранспорт, який виїжджає з Радистів в сторону Масиву чи на Київ розвертається саме під шляхопроводом.
Якщо шляхопроводу не буде, потрібно облаштовувати кільцеву розв’язку, однак ширина вулиці Кутузова не дозволяє побудувати такий об’єкт.
По-друге, при будівництві дороги необхідно забезпечити заїзд та виїзд для автотранспорту підприємств, які розташовані біля шляхопроводу та мешканців приватного сектору в районі Радіостанції. Тобто, треба прораховувати будівництво не тільки чотирьох смуг руху, а й двох під’їзних доріг.
По-третє, залізнична гілка, яка ділиться на 9 гілок. Всі визнають, що зараз складні економічні часи, залізниця не використовується майже 3 роки, але є наміри в подальшому відновити її роботу. Про це свідчить звернення керівника Броварського заводу торговельного машинобудування, направлене до міської ради. Демонтувати колії буде просто злочином.
Якщо залізницю залишати, необхідно облаштовувати залізничний переїзд. А це суперечить законодавству. Відповідно до Інструкції з улаштування та експлуатації залізничних переїздів, не допускається відкриття нових залізничних переїздів загального користування, якщо на відстані менше 5 км є діючий переїзд, шляхопровід або проїзд під штучними спорудами.
Та навіть, якщо переїзд відкрити, через нього заборонено організовувати рух громадського транспорту. Залишається єдина можливість – змінювати міські маршрути в об’їзд переїзду – по вулиці Вокзальній в обидва напрямки. Та чи витримає таке навантаження вулиця, яка взагалі не пристосована до руху маршруток? Питання риторичне.
І наостанок, законодавство зобов’язує при розробленні схем транспортних зв’язків замінювати існуючі перехрещення з автомобільними дорогами шляхопроводами. А в Броварах тим часом виникають думки, як зруйнувати вже збудований об’єкт.
Що ж краще для розвитку міста і броварчан – закінчити в цьому році запланований ремонт та відкрити сполучення чи демонтувати споруду? Право робити висновки залишаємо читачам.
Вікторія Майстренко