Відсутність палива на АЗС та його вартість у 50-60 грн. за літр суттєво впливають на звичне життя, а витрати на автомобіль або пересування громадським транспортом значно зросли та вже складають суттєву частину сімейного бюджету.
На жаль, треба визнати, що швидкого відновлення ринку пального до того, що було раніше, не буде, і навіть подолання дефіциту розтягнеться, як мінімум, на місяць. Проблема в тому, що Україна на 100% за час війни змінила схеми постачання бензину та дизеля. 70% палива до нас завозилося з білорусі та росії, а ще 10% потреб задовольнялося поставками морем. Залишок забезпечувало внутрішнє виробництво.
За три ракетні атаки по Кременчуцькому НПЗ було потрапляння 23 ракет. У результаті говорити по його відновлення до закінчення воєнних дій просто не доводиться. А щодо імпорту, то Європа й сама імпортозалежна й зараз там виник дефіцит нафтопродуктів. Українські трейдери шукають «вільне» паливо по всьому континенту, але виникає багато проблем з логістикою, оскільки в таких об’ємах довезти паливо по ЄС майже не можливо. Наприклад частина палива, яка заходить до нашої країни зараз, була законтрактована ще в березні.
У мирний час Україна в червні споживала 600 тис. т бензину й дизельного палива. За час війни споживання скоротилося за підрахунками як держави, так і експертів, на третину. Тобто країні для подолання дефіциту потрібно близько 400 тис. т. продукції. 200 тис. т готова відвантажувати Польща, що забезпечить половину потреб. Це пальне буде йти до нас автомобільним транспортом. Але й тут виникають питання, адже якщо виділити окремий пункт пропуску для прискорення оформлення автомобілів з паливом, то це стане ще однією мішенню для ракетних ударів з боку росії.
Тому зараз НАК «Нафтогаз» веде перемовини з угорською MOL щодо використання для поставок нафтопродуктопровід «Укртранснафти». У разі вдалих перемовин, українські компанії будуть зливали паливо в Угорщині, а отримувати його в Україні. Потенційно цей маршрут зможе забезпечити потрібні 200 тис. т.
За умов шаленого дефіциту активізувалося виробництво бензину з компонентів на міні-НПЗ, яке в народі має назву «бодяжного» бензину. Основу його складає газовий конденсат з українських родовищ. Але постало питання заміни окремих компонентів палива через те, що раніше вони постачалися з білорусі та росії. На таку роль підійшов український біоетанол.
Ті дорогоцінні літри, які й власники авто та пасажирські перевізники купують на заправках, дуже часто є такими, що, м’яко кажучи, не відповідають чинним українським технічним регламентам. У значній кількості бензину доля спирту становить до 30%. Але це відповідає стандартам багатьох провідних країн. Якщо доля спирту буде складати в бензині більше 30%, то це вже буде так зване альтернативне паливо. Україна добре забезпечена біоетанолом, або зневодженним спиртом, і може виробляти до 7,5 млн. т на рік.
Чекайте на продовження…