В кінці березня Кабінет міністрів скасував державне і муніципальне регулювання на пасажирські перевезення. «Громадський ревізор» дізнавався, чи варто броварчанам очікувати підвищення цін на проїзд.
Відтепер компанії-перевізники будуть самостійно встановлювати тарифи у транспорті. Це стосується як приміських, так і міжрегіональних напрямків. Виняток – лише залізниця. Окремо скасовано регулювання тарифів на міський проїзд у Києві, Львові та Кривому Розі.
Таким чином урядовці пішли назустріч побажанням автоперевізників, які вимагали переглянути тарифи на свої послуги.
Що буде з проїздом у Броварах?
У Броварській міській раді спантеличені. Адже ціну на проїзд у місті обговорюють з громадою, а потім затверджують на виконкомі.
«Якби держава хотіла взагалі відмінити регулювання тарифів, то напевно були би внесені зміни до відповідних законодавчих актів,– зазначає перший заступник міського голови Василь Андрєєв. – На сьогодні, на мою думку, в Україні діє правовий нігілізм. І ми бачимо наслідки цього. В будь якому випадку можна знайти механізми регулювання цієї ситуації. Я думаю, що є можливості впливу на перевізників через законодавчі норми. Зокрема, через Антимонопольний комітет. Ми ж розуміємо, що якщо існують ринкові відносини, то й може існувати змова перевізників. Тоді ми звертатимемося до Антимонопольного комітету. З іншого боку, всі розуміють, якщо завтра оголосять тариф по 20 гривень, то ніхто просто не їздитиме на цих маршрутках».
Ціни на проїзд не повинні зрости
В Асоціації перевізників України запевняють, що бедламу в автотранспортних підприємствах не буде. Повинен спрацювати принцип економіки: чим більша ціна – тим менше пасажирів.
Цю ж теорію підтверджують й самі перевізники. «Не думаю, що варто очікувати чергового підвищення цін на перевезення. Це не вигідно ні нам, ні самим пасажирам. Зараз ми бачимо, що тариф у 8 гривень до Києва невигідний. Адже ми відчуваємо зменшення кількості пасажирів»,– розповідає директор «Автопас-К» Володимир Білоконь.
Навіть коли підприємство саме встановлює тариф, воно рекомендовано має використовувати методику, яка затверджена Кабінетом міністрів України. Тобто кожну цифру, яка буде поставлена в собівартість для визначення тарифу – вартість палива, заробітна плата водія, автозапчастини тощо,–перевіряючі органи зможуть проаналізувати, запевняють в Асоціації перевізників.
У Кабміні ж вважають, що лібералізація тарифоутворення сприятиме створенню конкурентних умов діяльності в цьому сегменті транспортних послуг, залученню інвестицій для оновлення та поповнення парку автобусів, підвищенню якості та безпеки перевезень.
Втім, досі броварчани не помічали поліпшення якості пасажирських перевезень, хоча вартість проїзду постійно зростає. Однак ціни стають європейськими, а сервіс і сервісом не назвеш.
Інесса Косач