«Скажіть, а з якою метою стягується плата? – На капітальний ремонт Провала! Щоб не сильно провалювався!» Славнозвісна фраза вічно актуального твору «Дванадцять стільців» раптом актуалізувалася для броварчан. Адже деякі ділянки міста стали просто провалюватися. Пересвідчитися у цьому могли пішоходи, шлях яких проходив через вулиці Незалежності, Лагунової, а також Возз’єднання та Горького. Щоб зрозуміти, що сталося, наше видання звернулося до місцевих фахівців. Вони розповіли, чому земля йде з-під ніг та чи варто побоюватися подальшого «поринання» Броварів.
ЗАМІСТЬ ПРОЛІСКІВ
Провали землі стаються головним чином через ремонтні роботи інженерних мереж взимку – зауважує начальник управління житлово‑комунального господарства Галина Плотнікова. Коли ж земля розмерзається, відбувається усадка – виникають порожнини, у які покриття, власне, і осідає. Аби прибрати наслідки руйнацій, управління ЖКГ доручило КП «Броваритепловодоенергія» привести зіпсоване дорожнє покриття до ладу: зробити підсипку та заасфальтувати проблемні ділянки. Більш того, – зазначає наша співрозмовниця, – якщо ремонтні роботи стали причиною провалів, це комунальне підприємство зобов’язано відновити благоустрій. Видатки на це навіть включені до кошторису робіт.
На жаль, випадки провалів ділянок непоодинокі. Після кожної зими у місцях проведення ремонтних заходів виявляють усадку землі. Адже за технологією після розриття необхідно зміцнити ділянку шляхом підсипання річного піску. Дістати цей матеріал за мінусової температури, звісно, проблематично. Але найголовніша проблема у тому, що ущільнити мерзлу землю практично неможливо.
…І НЕ РИТИ НЕ МОЖНА
В управлінні ЖКГ пояснюють – щоб дістатися до інженерних мереж, треба рити землю, а це неминуче призводить до утворення пустот, із законами фізики не посперечаєшся. Єдиним варіантом запобігти цьому є відмова від ремонту інженерних мереж. Зрозуміло, що це не вихід, бо йдеться про забезпечення життєдіяльності міста. Приміром, на вулиці Лагунової на глибині 6 метрів вийшов з ладу колектор: чимало мешканців залишилося без води. Зрозуміло, що у такій ситуації ніхто не чекатиме закінчення холодів. Тому ремонтували в мороз, як наслідок – мали величезний провал.
Чим глибше проводять роботи, тим складніше усувати пустоти. Щорічна практика навіть примусила комунальників виробити певну стратегію. Місця, де ремонтники добряче занурилися під землю, не поспішають облагороджувати. Має пройти певний час, за який шари покриття ущільняться природним шляхом – завдяки транспорту та пішоходам. Якщо йдеться про проїжджу частину, то автівки швидко зроблять свою справу – для трамбування вистачить кількох тижнів. Якщо ж провал утворився на тротуарі – чекати доведеться до півроку. Лише згодом місце асфальтують. Навмисно ж «прибивати» землю не слід – можна пошкодити комунікації.
САМ КОПАЮ – САМ ЧИНЮ
Ліквідовувати наслідки ремонтних робіт КП «Броваритепловодоенергія» має власним коштом. Гроші на це входять до затратної частини таких заходів. На балансі у КП 79 кілометрів двотрубних теплових мереж та 300 кілометрів водопровідних та каналізаційних – розповідає директор підприємства Сергій Сафронов. Кожні чотири дні комунальники роблять огляд ділянок, де виконувалися роботи, та здійснюють належні заходи для зміцнення ґрунтів. Зрештою, тільки ці кроки можуть завадити виникненню провалів.
НЕДЕШЕВЕ ЗАДОВОЛЕННЯ
Іншою причиною цього неприємного явища може стати підмивання ґрунтів внаслідок ушкодженої каналізації, яка призвела до витоку води. Минулого року такий випадок стався на вулиці Гагаріна напроти виконкому, а у 2015‑му через підмивання діра утворилася на Кутузова. Руйнують покриття також плавуни, які завдали шкоди по Леніна, 105.
Всі ушкоджені ділянки згодом доводиться лагодити. Найдорожчий етап у ремонті доріг та тротуарів – асфальтування. Цьогоріч це задоволення обійдеться місту дорожче, ніж минулого. Матеріали суттєво додали у ціні. Вартість одного квадратного метра за попередніми розрахунками стане десь у 450 гривень.
Осаф Литовський