Похід до супермаркету іноді нагадує гру «Відгадай ціну». Ніби поглянув на цінники, порахував одну вартість, а на касі повинен заплатити більше на декілька гривень. Що це, халатність співробітників чи цілеспрямоване бажання надурити покупця? «Громадський ревізор» дасть декілька порад, що потрібно робити в такій ситуації.
Соціальні мережі рясніють повідомленнями про те, що в бро варських супермаркетах обраховують покупців. Хтось купив кефір за ціною вищою за ту, яку побачив на ціннику. Хтось говорить про те, що на деякі товари стоять поруч дві вартості, і незрозуміло, яка вірна. Інші пишуть про те, якщо на поличці дуже багато товару, то знайти відповідний цінник просто неможливо.
Однак, у продавців на ці різні, здавалося б, ситуації, відповідь чомусь одна: «Вибачте, забули поміняти цінник та поставити під товар».
А на касі взагалі скидають відповідальність зі своїх плечей, мовляв, я лише пробиваю товар. В деяких магазинах не охоче йдуть і на так звану «відміну» вже пробитого товару. Зокрема це стосується будівельних гіпер маркетів міста. Тож, будьте пильні, якщо вам проб’ють покупку і виявиться невідповідність цін, вас будуть змушувати оплатити покупку, а вже потім здавати товар. А для цього вже потрібен паспорт. Але не поспішайте «опускати руки».
В одному з продуктових супер маркетів наші журналісти стали свідками, того, як важливо знати свої права та вміти їх захищати. На касі жінка виявила, що ціна її товару більша майже на 12 гривень, і після палких супере чок з касиром та менеджером магазину все ж купила товар… за ціною… УВАГА, яка була на цін нику, а не в чеку!
ЗАКОН НА ВАШОМУ БОЦІ
Закон «Про захист прав споживачів» визначає, що «права споживача вважаються порушеними, якщо ціну продукції визначено неналежним чином». При цьому у разі порушення цієї норми «суб’єкти господарю вання несуть відповідальність за відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію (якою вважається правильна ціна) у розмірі 30% вартості одержаної для реалізації партії товару, але не менше п’яти неоподатковува них мінімумів доходів громадян» (85 грн).
Тож закон на боці покупців. Отже не спускайте на гальма ситуацію, коли з вас вимагають більшу ціну. Одразу зауважимо, аби точноз’ясувати, чи вірно ви зрозуміли вартість – порівняйте код товару, який ви бачите на ціннику з тим, що вказаний на самому товарі. Вони повинні бути однаковими. Тож, що потрібно робити, якщо ви вважаєте, що вас «дурять»:
- Перш за все, слід викликати старшого продавця або менеджера для пояснень. Вимагайте, щоб вам продали товар за вартістю, вказаною на ціннику.
- Якщо вас стануть запевняти, що товар подорожчав, а цінник не встигли замінити, наполягайте, щоб різницю в грошах магазин стягнув зі співробітника, який не встиг цього зробити. Саме таке покарання для несумлінних продавців передбачає Закон України «Про захист прав споживачів».
- Завжди уважно дивіться на те, що вказано у чеку. Якщо помітили невідповідності у ціні, попросіть касира підійти до цінника і порівняти вартість. Не соромтеся таким чином затримувати чергу. Зрештою, мова йде про ваші гроші.
- Якщо менеджер відмовляється визнати свою провину, вимагайте складання акту про те, що ви відмовляєтесь платити. Однак, це досить складно. Для складання такого документу необхідна присутність співробітника управління захисту прав споживачів, свідки і, звісно, воля менеджера. Проте, зазвичай співробітники магазину за власним бажанням компенсують вам різницю, аби тільки ви не піднімали скандал. Адже це відлякає інших покупців.
- Вимагайте книгу скарг. Вона повинна бути в кожному магазині у «Куточку покупця». Не думайте, що ці книги ніхто не читає. У захисті прав споживачів при здійсненні перевірок дуже прискіпливо їх вивчають. Зокрема, інформація, що міститься у цій книзі, може послужити причиною штрафу для власника торговельної точки.
Можна звернутися у територіальне управління захисту прав споживачів. У Броварах такої окремої структури немає, тому скаржитись треба в Інспекцію з питань захисту прав споживачів у Київській області, яка розташована в Києві. У відділі роботи зі зверненнями громадян виконавчого комітету Броварської міської ради нашому виданню повідомили, що у випадку вимагання вищої ціни, можна також скласти звернення-скаргу, яке передадуть в Управління економіки Броварської міськради. Проте і воно буде розглядатися не менше 15 робочих днів. Однак, якщо дійсно хочете добитися справедливості – можна й почекати.
ОБРАХОВУЮТЬ НЕУВАЖНИХ ПОКУПЦІВ
Варто зазначити, що не тільки у броварських магазинах навчилися «дурити» покупів. У київських супермаркетах при покупці великої кількості товарів вам запросто можуть пробити «додаткові» покупки. Так, наприклад, замість однієї пляшки олії у вас у чеку може дивним чином з’явитися ще кілька. Аби такого не сталося, намагайтеся бути уважним на етапі «пробивання» вашого товару на касі. Також візьміть за правило проглядати чек ще до виходу з магазину.
Зауважимо, що частина 3 статті 15 Закону України «Про права споживачів» зазначає, що «продавець, який реалізує продукцію, повинен обов’язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції або однієї категорії продукції… Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння». Якщо ви не можете зрозуміти, якою саме є вартість певного товару, це може бути законною причиною скарги.
Одним словом тільки ваша пильність та увага не дозволять вам поповнити гаманець не чистого на руку підприємця. Аби лишитися при своїх грошах, не пробачайте співробітникам магазину халатність, навіть якщо вас обрахували на копійки. Як відомо, копійка гривню береже.
Анна Межова