Майже кожен українець, якому доводилося мати справу з житлово‑експлуатаційними конторами, знає – це головний біль та тотальна бюрократія. «Громадський ревізор» вирішив проаналізувати, як броварські ЖЕКи справляються з ісвоїми обов’язками.
ЖЕК – це обслуговуюча організація, Отже, за логікою надання послуг повинно бути у пріоритеті. На практиці правило, що клієнт завжди правий, тут діє не завжди. В Броварах працює 5 ЖЕКів. Для початку ми отримали списки будинків, які обслуговує кожна контора, і поїхали містом оцінювати роботу комунальників.
Відповідно до рішення Броварської міської ради від 27 березня 2013 року «Про встановлення структури, періодичності та строків надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій у багатоквартирних житлових будинках комунальної власності територіальної громади м. Бровари» ЖЕКи повинні:
- прибирати прибудинкову територію, в тому числі від снігу;
- освітлювати місця загального користування, в тому числі міняти лампочки, робити ремонт електропроводки в під’їзді;
- прибирати сходові клітки, в тому числі щотижня підмітати сходові площадки і марші та двічі на місяць їх мити;
- здійснювати технічне обслуговування та енергопостачання ліфтів (за наявності);
- обслуговувати димові і вентиляційні канали, зокрема прочищати від сажі;
- вивозити побутові відходи.
БЛАГОУСТРІЙ ВЛАСНИМИ СИЛАМИ
Нашу перевірку ми почали з прибирання прибудинкової території. Чи-то місячник з благоустрою, чи-то сумлінність працівників ЖЕКів, але щось таки вплинуло на загальне позитивне враження. Поруч з більшістю будинків дійсно чисто.
Біля деяких будинків ми побачили людей, які завзято висаджували квіти та власними силами облагороджували територію біля під’їздів.
Нам вдалося поспілкуватись з жінками, які поралися на клумбі по вулиці Енгельса. На наше прохання оцінити роботу свого ЖЕКу, вони почали жалітися, перебиваючи одна одну. «Ви тільки зайдіть до нашого під’їзду. У нас стіна вся мокра, мало не завалюється. Декілька років назад зробили ремонт – зашпаклювали її, але ж вона постійно тече. Чи там труба якась за нею, чи невідомо що», – каже одна з жінок.
«Ми ще й кожного дня повинні прибирати порожні пляшки та недопалки, які під нашими вікнами залишають алкоголіки. А літом ми взагалі не можемо вікна відчинити, до п’яти ранку гульня з матюками», – зауважує її сусідка.
В даній ситуації комунальники, на жаль, не допоможуть, тому ми порекомендували звернутись до дільничного. Та жінки бояться, адже наступного ж дня нічні гультяї як мінімум розіб’ють їм вікна.
Мешканці цього будинку знайшли інший вихід. Звертаються до ЖЕКу, щоб той просто прибрав лавочки біля будинку. Звісно, для людей похилого віку це проблема, проте краще так, аніж щоночі чути під вікнами «концерти».
СВІТЛО У ДЕФИЦИТІ
Під час перевірки ми пересвідчились, що поголівна проблема всіх ЖЕКів – освітлення під’їздів. Переважна більшість мешканців міняє лампочки самостійно та за власний кошт.
Біля входів в під’їзди ситуація з освітленням дещо краща. На території ЖЕКу №1 ми навіть побачили сучасні енергозберігаючі лампи з фотоелементом. Мешканка будинку по бульвару Незалежності каже, що ці лампи реагують на ступінь освітлення та самі вмикаються, коли сутеніє, а на світанку вимикаються. Та в масштабах міста це скоріше виключення, аніж правило.
ВИБІРКОВЕ ПРИБИРАННЯ
Далі ми поїхали на вулицю Короленка. Тутешні мешканці також нарікають на комунальників: «У нас, як у всіх. Самі лампочки міняємо, самі квіти сажаємо. У під’їзді бруд».
Хоча справедливості заради варто зазначити, що у більшості під’їздів більш-менш прибрано. Так, стіни розмальовані, поштові скриньки поламані, інколи підпалені. Та це вже культура самих жильців, точніше, її відсутність.
Проте сходи підмітаються. А от чи миють? На виході з під’їзду ми зустріли двох сумлінних двірників. На питання, як часто вони прибирають сходи, жінки в один голос відповіли, що миють кожного тижня.
Проте жильці ці ствердження спростовують. Кажуть, що миють хіба що зрідка.
НІ НОМЕРІВ, НІ СВІТЛА У ЛІФТІ
Далі ми перевіряли роботу ліфтового господарства. На одному з будинків висіло показове оголошення: «…заборгованість за надані послуги з утримання будинку та прибудинкової території становить 11 263,73 грн. Водночас повідомляємо, що існує заборгованість нашого підприємства (ЖЕК) за електричну енергію, яка використовується на освітлення під’їздів та роботу ліфтів».
Нібито справедливо, проте як бути сумлінним броварчанам, які справно сплачують комунальні послуги. Виходить, що всі мають ходити пішки та ще й у повній темряві.
В сусідньому будинку ліфти таки працюють. Ми вирішили проїхатись на шостий поверх. Однак, знайти цифру «шість» виявилось не легко. Всі кнопки обпалені і жодного натяку на номери поверхів. Отака «європейська культура».
Окремо зазначимо про системи диспетчеризації. Вони працюють в одиничних будинках, переважно в нових. Тому, якщо раптом ви застрягли в кабіні, можете покладатись лише на сусідів. Якщо, звичайно, вас почують.
Перевірити, чи прочищають ЖЕКи димові та вентиляційні канали, не вдалося. Проте на території двох ЖЕКів ми побачили оголошення про проведення таких планових робіт у травні.
А перевірка послуги з вивезення побутових відходів заслуговує окремої публікації. Тим паче, що цю послугу надає не сам ЖЕК, а обслуговуюча компанія ТОВ «Комунтранс-Бровари».
Отож, підсумовуючи все побачене та почуте під час ревізії, можемо оцінити роботу ЖЕКів на «трієчку». Хтось краще виконує своє обов’язки, а хтось грубіянить, як у кращі радянські часи. Однак, варто пам’ятати, що порядок у під’їзді починається з кожного мешканця. Тому варто ставати європейцем насамперед у власній оселі.
Аліна Яковенко