Прагнення осучаснити сферу надання послуг в Україні уряд розглядає як один з елементів боротьби з корупцією. «Громадський ревізор» вирішив відвідати броварський ЦНАП, аби на власні очі переконатися, що європейський сервіс – це реальність.
В країнах Європи над поліпшенням якості послуг, які надають органи влади, «почали задумуватись» ще 15–20 років тому. Головний результат зараз – прозорість та відкритість влади в процесі прийняття рішень та швидке отримання реєстраційно-дозвільних документів.
У Броварах Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) діє з 2007 року. Це був один з перших Центрів в області. Система роботи тут повністю орієнтована на клієнта. Для людей старшого віку, які звикли бігати по кабінетам та займати черги з 5 ранку, потрапити до ЦНАП – це щось, на кшталт, історії з майбутнього.
ЕКСКУРСІЯ ДО ЦЕНТРУ НАДАННЯ ПОСЛУГ
Ми навідалися до Центру у п’ятницю і перше, що вразило – відсутність черг. Як розповідає керівництво – все це тому, що система повністю комп’ютеризована.
Броварський ЦНАП надає 51 послугу, за які відповідає міська рада, та 13 послуг дозвільного характеру. Нещодавно до них додались послуги Держземагентства. Загалом у переліку їх 78. З повним списком можна ознайомитися на інформаційних стендах.
Перше, куди потрапляє людина, це приймальня. Саме тут можна отримати первинну консультацію – хто суб’єкт надання потрібної вам послуги, які документи треба подати тощо. Також секретар допоможе зорієнтуватися у зразках заяв, які розміщені на стендах. До речі, всі бланки у Центрі надаються абсолютно безкоштовно.
Після цього потрібно зареєструватися в електронній черзі. Ми оцінили сучасність цієї системи – підходите до автомату, обираєте потрібну послугу та отримуєте талон. Електронний бокс автоматично проставляє номер у черзі, час очікування та обслуговуючого адміністратора. Одержувачу послуг залишається спостерігати за електронним табло, аби не пропустити свій номер. Для літніх людей, які зазвичай жахаються подібних автоматів, щоб раптом не натиснути «не ту кнопку», на допомогу прийде секретар.
ПАПЕРОВА РОБОТА У МИНУЛОМУ
Коли підійшла черга, ви про- ходите у зал обслуговування. Загалом у Центрі працює 3 обслуговуючих адміністратора та один державний адміністратор. Всі вони підключені як до електронної черги, так і до системи документообігу. З лютого місяця вся документація у ЦНАП в електронному вигляді, тобто тут ви не побачити гір паперів.
Час отримання необхідної довідки залежить від питання, з яким ви звернулися. Як розповідає начальник ЦНАП Наталія Попович, найбільше часу займають питання соціального характеру, наприклад, позбавлення батьківських прав. «Приходять люди, навіть не знають, з чого почати. Викладають всі документи, які в них є, а вже адміністратор починає роз’яснювати. Бувають і такі, які хочуть розповісти свою історію, і наші дівчати повинні вислухати. Хоча є у Центрі і психологи, до яких можуть направити людину, проте не всі погоджуються. Тому обслуговування затягується», – додає Наталія Попович.
Також ЦНАП працює у напруженому режимі, коли люди звертаються з питаннями приватизації квартири чи кімнати у гуртожитку. Справа в тому, що для цієї процедури потрібна присутність всіх членів родини з паспортами. Крім того, кожен має поставити свій особистий підпис.
А, наприклад, отримати посвідчення багатодітної родини займає лише 5 хвилин. Дуже швидко обслуговують і учасників АТО. Для них створені особливі умови. Зокрема, для отримання необхідної довідки потрібна лише заява і все. Далі збирати інформацію за них буде ЦНАП.
ПАСПОРТ ТА ДОВІДКУ З РАГСУ МОЖНА БУДЕ ОТРИМАТИ ШВИДШЕ
Керівництво Центру дуже гордиться своєю роботою. На початку створення це був так званий Дозвільний центр, який надавав обмежене коло послуг. У повноцінний Центрнадання адміністративних послуг він перетворився у 2013 році.
Як зазначає міський голова Броварів Ігор Сапожко, надалі планується розширення послуг. «В нас на сьогоднішній момент вже надаються послуги Держкомзему. Видаються витяги, надаються кадастрові номери, є доступ безпосередньо до кадастрової карти. Додатково буде паспортний стіл, послуги РАГСу і буде державна реєстрація майнових прав. Але є велика проблема особливо з паспортним столом та РАГСом у користуванні картотекою», – каже Ігор Сапожко.
Про проблему з паспортною картотекою розповідають і у самому ЦНАПі. Те, що на сьогоднішній момент є у паспортистів, нагадує архіви бібліотеки, деякі документи мало не пожовтіли від часу. Тому головне зараз зрозуміти, як все це оцифрувати. Для цього потрібно провести тендер та обрати компанію, яка напише відповідну комп’ютерну програму. Щоб зрозуміти масштаби, достатньо згадати, що у Броварах проживає більше 100 тисяч людей і всі їхні дані потрібно буде занести у базу.
ПОКАЗНИК РОБОТИ – ВІДСУТНІСТЬ СКАРГ
Загалом, хочеться відмітити, що з утворенням ЦНАПу у броварчан поменшало проблем з отриманням довідок. І показником хорошої роботи Центру є те, що з 2013 року він не отримав жодної скарги. Безпосередньо у ЦНАП стоїть прозора скринька для скарг та пропозицій. Така ж, тільки залізна, стоїть і на вулиці. На сьогодні вони порожні, а отже броварчани задоволені.
Броварський ЦНАП названий одним з найкращих у Київській області. Це неодноразово відмічали в тому числі і в Київській обласній адміністрації. Зокрема, похвалу «зверху» керівники Центру отримали наприкінці січня цього року, коли на відкриття електронної черги приїжджала Міністр Кабінету міністрів Ганна Онищенко та голова ОДА Володимир Шандра.
Анна Межова