З прийняттям у 2011 році Закону України «Про доступ до публічної інформації» наше суспільство стало на шлях відкритості. Чиновники більше не можуть відмахуватися від надання інформації, а журналісти отримали величезний козир для пошуку істини.
Простим громадянам цей закон також надає більше прав. Тепер, щоб дізнатися, наприклад, кількість державних установ чи статистичні дані у Пенсійному фонді, не потрібно роз’яснювати, навіщо вам ця інформація та як ви будете її використовувати.
Всі державні структури, згідно законодавства, повинні надавати відповідь на запит у 5-денний термін. Звісно, якщо така інформація не перебуває під грифом «секретно». Запит може бути індивідуальним або колективним. Подати його можна як особисто, так і засобами зв’язку – поштою, факсом, телефоном, електронною поштою.
Зазначимо, що розпорядник може відмовити в наданні інформації, якщо запит буде складений невірно. Це одна з причин можливої відмови. Серед інших – структура, до якої ви звернулись, не володіє інформацією, або ж інформація має обмежений доступ. Аби вірно скласти запит, пропонуємо вам детальний список того, що він повинен містити:
- ім’я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв’язку, якщо такий є;
- загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;
- підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.
Також, запитувач може подавати запит шляхом заповнення відповідних форм, які можна отримати на офіційному веб-сайті тої чи іншої структури.
Закон враховує і права громадян з обмеженими фізичними можливостями та інвалідів. Для таких людей оформити запит може відповідальна особа, обов’язково зазначивши в запиті своє ім’я, контактний телефон, та надати копію запиту особі, яка його подала. В цілому, законодавство надало громадянам широкі права в отриманні інформації. Проте не всі структури сумлінно виконують цей Закон. Якщо органи центральної влади ще більш-менш намагаються вкладатися у п’ятиденний строк, то на місцях, особливо в селах, працюють не так оперативно. Іноді відповіді можна чекати навіть місяць. Закон дозволяє оскаржувати несвоєчасне або ж неповне надання інформації, проте на практиці це не прискорить справу. Тому радимо регулярно у телефонному режимі відслідковувати, чи отримали ваш запит, і чи готується відповідь на нього.